Popis opatření
Ozeleněné tramvajové tratě intenzivním zeleným krytem – formou (zavlažovaného) parkového trávníku. Takto upravené tratě mohou být dále lemovány travním porostem (s cibulovinami), nebo trvalkovým záhonem.
Implementace podle charakteru zástavby
- tramvajové, vlakové kolejiště, tramvajové smyčky, terminály, kde není předpoklad zátěže pojezdem nebo pošlapem,
- ideální v návaznosti na okolní travnatou plochu
- centra i intravilán měst, především na atraktivních místech, s potřebou snížení hlukové zátěže.
Doporučení pro realizaci opatření
- jedná se o formu parkového – jedno nebo vícedruhového trávníku se střední intenzitou údržby,
- založení trávníku výsevem nebo travním kobercem,
- asfaltový antikorozní nátěr, nopová folie, speciální substrát pro trať,
- obvykle se používá směs travin (přes 90%) a bylin, např. druhy kostřav, moskytovka převislá nebo štírovník růžkatý,
- nevhodnost výsevu tam, ve větším podélném sklonu trati, odkud mohou být semena snadno odplavena,
- položení travního koberce travním drnem tam, kde není vhodný setý trávník, jako jsou větrná a svahovitá místa,
- pokládají se buď ručně (obvykle 2 m délky), nebo strojně (nad 5 m),
- travní koberce jsou pokládány do kolejového lože na geosyntetickou rohož s ochrannou folií, chránící kořeny a zabraňující prorůstání plevele,
- pod vrstvou substrátu je tzv. filtrační vrstva tvořená geotextilií, která odděluje substrát od podkladní vrstvy a zabraňuje prorůstání kořenů, musí být odolná proti mikroorganismům v půdě – obvyklá gramáž geotextilie je 90-200 g/m2
- geotextilie musí být položena v celém prostoru, s přesahy alespoň 10 cm.