Popis opatření

Jízdní kolo je na rozdíl od automobilu zcela bezemisním dopravním prostředkem. Ve snaze snižovat uhlíkovou stopu svých obyvatel by tak měl veřejný prostor motivovat k využívání jízdních kol a snížení počtu jízd osobním automobilem. To může být docíleno kvalitní občanskou vybaveností, kdy jsou uživatelé schopni si většinu svých pracovních a volnočasových aktivit obstarat pěšky nebo na kole, a také vybavením v rámci budov či veřejných prostor, kde bude možné kolo bezpečně zaparkovat. Mimo snižování své uhlíkové stopy podporují cyklisté díky pěší chůzi či jízdě na kole i svůj zdravý životní styl a uspoří nemalé náklady na provoz osobního automobilu. Infrastruktura pro cyklisty může obsahovat stojany pro kola, skříně pro úschovu kol, kvalitní cyklostezky, oddělené cyklopruhy, atd.

Implementace podle charakteru zástavby

  • veřejná prostranství,
  • dopravní infrastruktura.

Doporučení pro realizaci opatření

Cyklistická infrastruktura by měla:
  • zohledňovat dopravní potřeby obyvatel a zajišťovat vytvoření dopravního prostoru pro aktivní mobilitu uvnitř měst, či v jejich blízkém okolí,
  • podporovat multimodální dopravní systém díky napojení na zastávky veřejné dopravy,
  • poskytovat vlastní bezpečný dopravní prostor v urbanisticky silných směrech z krajských metropolí do regionálních center,
  • vycházet z vedení páteřních dálkových cyklotras (účelem je provést takové úpravy, aby dálková cyklotrasa co nejvíce uspokojovala dopravní potřeby obyvatel daného území). Páteřní cyklotrasy definované v jednotlivých krajích představují základní páteř pro budoucí ucelenou dopravní infrastrukturu pro aktivní dopravu. Její realizací dojde k vytvoření odpovídajícího dopravního prostoru nejen pro cyklisty, ale také pro ostatní moderní prostředky individuální dopravy obecně.

Typ zástavby

Ikona přínosy realizace
Sněhová vločka

Přínosy realizace

  • cyklodoprava jako bezemisní způsob dopravy,
  • omezení lokálních emisí CO2 a prachových částic díky náhradě automobilové dopravy,
  • snížení uhlíkové stopy každého uživatele,
  • podpora zdravého životního stylu,
  • vyšší spokojenost obyvatel díky množství pohybu a pobytu venku.
Ikona slabé stránky
Sněhová vločka

Slabé stránky

  • odpovědnost za výstavbu cyklistických tras spadá na obce, ale někdy nemají dostatečné finanční prostředky na realizaci projektů,
  • nesoulad mezi potřebami obcí a dostupnými finančními prostředky,
  • konflikty mezi dopravními řešeními a strategickými dokumenty samosprávy,
  • při výstavbě dopravních a železničních staveb není vždy zohledněna potřeba budovat cyklistickou infrastrukturu, což vytváří bariéry v prostupnosti prostředí a vyžaduje dodatečné náklady na překonání těchto bariér,
  • upřednostňování automobilů na úkor dalších forem městské dopravy, což zahrnuje velké množství parkovacích míst pro auta a nedostatek prostoru pro cyklisty,
  • nedostatečné územní plánování a nejasné zákony ohledně vlastnictví a povinností majitelů pozemků, které mohou komplikovat výstavbu cyklostezek.

Náklady na realizaci

  • analýza současné situace a potřeb veřejné dopravy včetně cyklistické infrastruktury a ideálně vypracovat strategii rozvoje cyklistické dopravy,
  • finanční prostředky: identifikujte dostupné finanční zdroje pro výstavbu cyklistické infrastruktury, včetně městského rozpočtu a evropských dotací,
  • projektová dokumentace: zadejte vytvoření projektové dokumentace pro konkrétní cyklistické trasy a infrastrukturu obsahující technické specifikace a rozpočet nákladů,
  • schválení projektu a získání potřebných povolení.

Náklady na údržbu

Údržba cyklistické infrastruktury je klíčovým prvkem zajištění bezpečného a pohodlného provozu pro cyklisty.

Zahrnuje několik klíčových aspektů:

  • pravidelná kontrola a údržba cyklostezek a cyklistických tras,
  • čištění a odstranění překážek,
  • označení a signalizace na viditelných místech a v dobrém stavu,
  • opravujte a údržbu provádějte i na infrastruktuře jako jsou cyklistické mosty, tunely, odpočívadla a parkoviště pro cyklisty,
  • zajistěte, aby byla veškerá zařízení (lavičky, odpadkové koše) v dobrém stavu,
  • zimní údržba: v zimním období odhrnujte sníh a posypové materiály na cyklostezkách, aby byl zachován bezpečný provoz,
  • monitoring a zpětná vazba: pravidelně monitorujte využívání cyklistické infrastruktury a sbírejte zpětnou vazbu od uživatelů, zohledňujte tuto zpětnou vazbu při plánování budoucích údržbových oprav či změn,
  • zapojte místní komunitu do procesu plánování výstavby ale i údržby stávajících tras, např. organizováním dobrovolnických úklidů, vytvořte kanály pro rychlé nahlášení problémů od uživatelů.

Financování

Přehled relevantních výzev

Pro snadnější orientaci v nabídce dotačních podpor uvádíme výzvy napříč dotačními tituly, ze kterých je možné zobrazené opatření finančně podpořit. Závazná kritéria přijatelnosti opatření jsou součástí konkrétních výzev.

Kombinovatelnost

Vločka

Potřebujete poradit?

Nabízíme bezplatné poradenství pro plánování, výběr a přípravu konkrétních klimatických opatření pro zájemce z Moravskoslezského kraje.

Poradenství